board games od Preston publishing – recenzja

 

Nie uważam się za osobę podatną na reklamę, ale kiedy wyświetliła mi się na Facebooku reklama „Bored? Games! English board games for learners and teachers. Gry do nauki angielskiego”, wiedziałam, że tę nowość od Preston Publishing muszę mieć.

Wiedziałam, że muszę się tej pozycji przyjrzeć bliżej, gdyż, choć moje półki uginają się od materiałów językowych to gier gramatycznych dla poziomów średnio-zaawansowanych i wyższych nie mam prawie wcale.  A to właśnie znajdziecie w nowej pozycji Preston Publishing.

W książce znajdziecie zbiór różnych gier planszowych do wykorzystania na lekcjach angielskiego. „Bored? Games!” przeznaczona jest dla uczniów od poziomu intermediate do advanced (B1-C1).

Na początku książki znajdziecie spis gier z podziałem na kategorie gramatyczne i poziom zaawansowania, który jest oznaczony literami I-Intermediate/UI-Upper-interemdiate/Adv-Advanced . Znajdziecie tu gry nie tylko na czasy, ale też przećwiczycie przyimki, phrasal verbs, popularne kolokacje np. z do i makesay i tell a także gry dotyczące  rzadziej spotykanych zagadnień gramatycznych jak np.  inwersja. Zdjęcia poniżej prezentują cały spis treści:

Każda instrukcja do gry przedstawia cel językowy czy gramatyczny, poziom danej gry, liczbę graczy, czas rozgrywki, rzeczy potrzebne do rozegrania gry (pionki, kostki itp.) oraz sugestie dotyczące słownictwa, które uczniowie powinni znać, by zagrać w grę.

Znajdziecie też podpunkt „Extented” – propozycje autorów, co można zrobić dodatkowo podczas lub po rozegraniu gry. Pomysły dotyczą mówienia, pisania, słuchania, projektów czy spersonalizowania gry.

Niektóre gry zawierają odpowiedzi.

Czas rozgrywki.  W książce znajdziecie przeważnie gry w przedziale czasowym: 15-20 min, ale znajdziecie też takie, które trwają 10min lub 40+.

Rodzaje gier. Większość gier wygrywa osoba, która będzie na mecie i wykona po drodze różnego rodzaju zadania. Trzeba ułożyć zdanie, pytanie, przeczenie, itd. Jest tego sporo. „Bored? Games!” zawiera również gry typu statki, szachy, 4 in a row, domino.

Moje uwagi:

Gry jako gotowce sprawdzą się w małych grupach, gdyż większość gier jest dla 2 osób, czasem dla 2-3/2-4 graczy.

Jeżeli chcecie rozegrać grę w klasie musicie ją skserować odpowiednią ilość razy.

Niektóre gry wymagają, aby gracze usiedli naprzeciwko siebie.

Grywalność:

Kilka gier wymaga kreatywności i tworzenia zdań mając tylko ogólny temat. Myślę, że to duże utrudnienie. Polska szkoła uczy uzupełniania luk, budowania zdań w odpowiednich czasach mając już podany czasownik. Chciałam z parą licealistów z poziomu B1 zagrać w grę dotyczącą Present Perfect. Ta gra akurat ma niepotrzebnie zawiłą instrukcję (zabieranie żetonów przeciwnika, nieprzechodzenie przez pogrubione linie, start w kilku miejscach na planszy) a do tego zadania wymagające kreatywności. Np. lądujemy na polu ze zdaniem „I don’t know how to spell this word” i wyrzucając numer od 1 do 6 trafiamy na słowo jakie musimy użyć: for , since, never , ever, yet, already. Zależnie od tego co uczeń wyrzuci takie musi ułożyć zdanie. I tu konsternacja i prośby typu, niech Pani powie po polsku co mam powiedzieć to ja przetłumaczę 😉 Myślę, że kilka gier w większej grupie są nie do ogarnięcia a i czasowo zajmą więcej niż jest to zakładane.

Dużo szybsze i typowo ćwiczeniowe są gry w których musimy coś uzupełnić. Te na pewno sprawdzą się w szkole.

Myślę, że wiele z tych gier jest jednak przeznaczona do korzystania w szkołach językowych. Są tu np. gry, które nie mają skomplikowanej instrukcji, wiele dotyczy przekształcania podanych zdań zgodnie z wylosowanym schematem, ale gry przeznaczone są na min. 30 minut a przecież trzeba gry jeszcze rozdać i wytłumaczyć jak grać i tym samym 45 min. by zeszło jak nic. W szkolnych realiach widzę to raczej jako wspólne granie i jedna ławka jeden rzut kostką  i jedno zdanie i zapisujemy zdanie na tablicy (klasa podzielona na dwie grupy jako przeciwne drużyny). Do celów szkolnych nie skreślam jednak tej książki. Jest w niej ok 40 gier, z czego wiele plansz można skrócić. Na pewno każdy nauczyciel znajdzie tu coś dla swoich uczniów, a dla uczących jeden na jeden ta pozycja to must have.