CPE – speaking part 1

Na początku chciałabym wszystkich przeprosić, że zaniedbałam egzaminacyjny dział bloga, ale ostatnio dużo się dzieje i mam mniej czasu a po drugie koncepcja pisania bloga o CPE trochę się rozmyła, gdyż w praktyce nie wolno mi przecież publikować materiałów egzaminacyjnych i niezbyt wiem jak ten temat ugryźć bez podawania Wam ich.
Niemniej jednak udało mi się opracować ogólnie pewien temat a mianowicie – pierwszą część speakingu. Podchodząc do ustnej część egzaminu CPE czy CAE na pierwszy ogień idzie rozmowa, która ma nas trochę odstresować i ma nam pomóc przełknąć ślinę i przełączyć się na mówienie. Jest to część egzaminu raczej lekceważona przez lektorów, bo przecież na tym poziomie każdy potrafi powiedzieć skąd jest i czym się zajmuje. Jasne, to prawda, ale jest to też jedyna część egzaminu ustnego, w której wiemy o co nas zapytają (pdf z najbardziej prawdopodobnymi pytaniami pod koniec wpisu). Warto sobie więc przygotować króciutkie wypowiedzi, dosłownie dwa zdanka o tym skąd pochodzimy, czym się zajmujemy w życiu, czym jest dla nas nauka języka, ale tak by zawrzeć w nich jakiś idiom i pokazać coś więcej niż podstawowe słownictwo. Pokazuję Wam poniżej na co zwraca się uwagę przy punktowaniu części ustnej egzaminu:

fotor_(11)
Jak widzicie w części leksykalnej ceniony jest szeroki zasób słownictwa (wide range of vocabulary) oraz unikanie zbyt prostego (choć przecież poprawnego) języka (avoidance od over-simplification). Starajcie się więc unikać używania prostych słów, gdy można je zastąpić mniej znanym synonimem a więc np. crucial, significant, paramount significance zamiast important. Zamiast I’m interested in czy zwykłego I like.. może coś w stylu:
– I’m really into ….
– I’m a keen on
– x is a field which interests me.
– x is my lifelong fascination
– I enjoy tennis but table tennis is not my cup of tea.
– I moje ulubione ? I am avid + personal noun (skier/surfer/skater/reader/swimmer etc.)
Zachęcam was do zajrzenia do thesaurusów i słowników kolokacji aby rozszerzyć sobie słownictwo i zamienić proste wyrazy jak small, big, strong, little itd. Przykładowy wpis z działu „word builder” w moim Thesaurusie odnośnie słowa small wygląda tak:

fotor_(20)
Zachęcam was do samodzielnego napisania odpowiedzi na egzaminacyjne pytania, bo przecież Was nie znam i trudno mi uogólniać. Jeżeli wiecie, że w sytuacji stresowej nie potraficie mówić z pamięci to ten post nie jest dla Was (choć pytania z pdfu na dole warto przejrzeć dla rozeznania). Mam nadzieję, że pomogę tym, którzy lubią mieć przygotowanych kilka fraz na wszelki wypadek i wiedza, że mogą ich użyć. Nie jest to dla tych, którzy jeszcze bardziej się denerwują myśląc „Boże jak to miało być?”

Pierwsza część egzaminu ustnego to ogólne pytania o wasze miejsce zamieszkania i okolice, o wasze ambicje, co robicie w życiu, o plany na przyszłość i doświadczenia w nauce języka angielskiego. Warto rozbudować słownictwo, wrzucić gdzieś jakiś idiom, ale też bez przesady, by wypowiedź nie wyglądała sztucznie. Pamiętajcie, że na całą pierwszą część przeznaczono tylko 3 minuty.

Wyrażenia pomocne w mówieniu o swojej pracy/ studiach
I’m in the (2nd) year of …
I’m juggling my studies at… with working at…
My current work is not really living up to my expectations.
I am satisfied with my current job I am able to balance work with personal matters without conflict. At the same time I am satisfied with my role and responsibilities. My job gives me opportunities for training in both technical and personal development areas.
At the start it was tough but I’m getting the hang of it now.
I didn’t really plan to change my job but my new boss tempted me into it by offering a double salary.
Working in… kind of runs in our family.
I’m completely snowed under with work.
I’m up to my eyeballs in assignments.
I take several extra-curricular subjects such as… and.. on top of my studies.

Wyrażenie pomocne w mówieniu o swojej okolicy:
On the outskirts of the city
Just round the corner from…
A stone’s throw from…
A ten-minute walk from…

Wyrażenia pomocne w mówieniu o swoich ambicjach i planach na przyszłość
I’ll probably follow in my Mum/Dad’s footsteps and become a…
I’ve got a burning ambition to…
I have absolutely no clue what I would like to do, probably something to do with…
… is on my bucket list.

Mam nadzieję, że wskazówki uznacie, za przydatne. Tu możecie pobrać pdf z pytaniami.

A dla tych co lubią ciekawostki. Dzięki uprzejmości Cambridge English weszłam w posiadanie testów CPE z 1913 roku! Egzamin wygląda mega trudno! 6 części, 4 godziny tłumaczeń (z i na angielski – zwróćcie uwagę na czcionkę gotycką w niemieckim), zapis fonetyczny, 2 godzinny esej na temat typu „Prerafaelici” czy „Rozwój lokalnych samorządów”, do tego gramatyka i część ustna wraz z czytaniem!

fotor_(19)
Więcej zdjęć  w tym albumie na Facebooku