Gamebook – papierowa książka interaktywna B2-C1


O tym, że uwielbiam Angielskie kryminały z ćwiczeniami od wydawnictwa Edgard zdążyliście już usłyszeć nie jeden raz. Więc jak tylko zobaczyłam na stronie wydawnictwa ich najnowszy produkt Angielski Gamebook z ćwiczeniami Near Death Experience i opis, że książka to gra fabularna, w której decydujesz o losach bohaterów wiedziałam, że muszę ją mieć. Pomysł by to nam, czytelnikom dać szansę decydowania o losach bohaterów wydał mi się intrygujący i ekscytujący. Tego jeszcze nie było! Przynajmniej ja nigdy nie miałam okazji, aby uczyć się angielskiego w takiej właśnie formie. Sam pomysł możliwości czytania książki na różne sposoby przywołuje mi na myśl Grę w klasy Julio Cortazara, którą można było przeczytać na dwa sposoby (a Gamebooka można na 16!). Oczywiście nie śmiem porównywać uznanego arcydzieła literatury światowej do podręcznika od angielskiego, niemniej jednak taka książka do nauki języka to też arcydzieło.

fotor_(4)
Sam „Gamebook” przypomina omawiane już przeze mnie nie raz kryminały z wydawnictwa Edgard tj. w tekście są wyboldowane trudniejsze słowa i wytłumaczone na marginesach, po każdym rozdziale są zadania na zrozumienie treści oraz na ćwiczenie słownictwa. Na końcu książki są odpowiedzi oraz słowniczek. Gamebook ma jednak formę gry fabularnej. Każdy rozdział kończy się dwiema propozycjami, co powinien zrobić bohater i to czytelnik decyduje o jego perypetiach. Książkę można czytać wielokrotnie, za każdym razem podejmując inne decyzje i zmieniając losy postaci! Jeśli nie podejmujemy decyzji ad hoc podczas czytania to mamy też do dyspozycji wypisane możliwości w formie takiego oto drzewka:

fotor_(1)
[Spoiler / choć i tak to ty decydujesz o treści] Czytając zawędrujemy z głównym bohaterem – Hugo do Berlina, Gruzji, Brazylii czy Indii. Zależy tylko od nas czy główny bohater zgodzi się pomagać złodziejom dzieł sztuki, uda się na ‘badawczą’ wyprawę do Amazonii, poszuka pracy w banku w Indiach lub wypłynie w rejs po Oceanie Indyjskim ku Afryce i … spotka somalijskich piratów.

Ze swojej strony radzę aby przystępując do Gamebooka uważnie czytać pierwsze rozdziały w których poznamy główne postacie: Hugo, Gabriela, Niko, (Janę), Ruth, bo jeśli potem czytacie tak jak ja skacząc po epizodach (dalekie od siebie odnogi drzewka ze zdjęcia) to dojdą jeszcze postacie charakterystyczne dla danego wątku, a czasami są jakieś wspomnienia z przeszłości i zastanawiałam się co to znów za postać, a były to te z pierwszych dwóch rozdziałów. Mnogość wątków jest wielkim plusem książki, ale jednocześnie mam wrażenia, że 16 możliwych zakończeń to trochę za dużo. Niektóre rozdziały czytałam wielokrotnie. Po przeczytaniu 9 rozdziałów doszłam do wniosku, że na trochę odłożę Gamebooka, aby wróciwszy do niego później mieć większy fun i na nowo wciągnąć się w akcje. Dzięki temu, że jest tak wiele kierunków czytania to pojedyncza historia ma tylko 5 rozdziałów, a więc do ogarnięcia za jednym posiedzeniem. Myślę, że to wielki plus dla tych na niższym poziomie. Mam nadzieję, że wydawnictwo przygotuje kiedyś Gamebooka na poziom c2, tylko lepiej by historie były dłuższe kosztem ilości zakończeń.
Jeśli chodzi o stronę językową to książka przeznaczona jest dla osób na poziomie średniozaawansowanym i zaawansowanym (B2-C1). Autorem jest Native Speaker – Kevin Hadley. Książka napisana jest współczesnym językiem a akcja wartka i wciągająca.

fotor_(6)
Jeśli lubisz zagadki, czytanie po angielsku, ale dość masz już wkuwania regułek gramatycznych to Gamebook Near Death Experience jest dla Ciebie!

Dziękuję wydawnictwu Edgard za spełnienie mojej zachcianki posiadania Gamebooka.


Gamebook – papierowa książka interaktywna