Reading CPE – cechy charakteru w testach CPE
Dawno nie robiłam sobie testu z CPE (a przecież taki zamiar miałam zakładając bloga). Wczoraj udało mi się zrobić 3 readings z książki, której wcześniej nie przerabiałam V.Evans, J. Dooley Upstream Proficiency. Robiłam te teksty i w prawie w każdym poległam lub się zastanawiałam najdłużej nad pytaniami o cechy charakteru. Ogólnie w testach bardzo często są pytania typu „The writer presents the hero as: A, B, C, D”, „What impression are we given about the hero. He is A, B, C, D”. Zapomniałam już wiele cech charakteru po angielsku, a warto je zapamiętać bo pytanie o nie znajduje się w testach bardzo często.
Przypomnijmy sobie je razem, na podstawie fragmentów testów, które dziś zrobiłam.
Schemat: Najpierw pytanie, potem tekst, odpowiedzi, wyjaśnienie słownictwa związanego z cechami charakteru
Tekst 1
1. How could Paxman’s attitude to recent government measures be described?
a) Perplexed
b) Dismissive
c) Indifferent
d) Insensitive
Prawidłowa odpowiedź to B
Słownictwo:
Perplexed – Completely baffled; very puzzled –> zakłopotany, zmieszany
Dismissive – Feeling or showing that something is unworthy of consideration –>lekceważący
Indifferent – Having no particular interest or sympathy; unconcerned –> obojętny
Insensitive – Showing or feeling no concern for others’ feelings –> nieczuły
2. What was Paxman’s attitude when questioned about the proposed change in the Newsnight team?
a) He seemed pleased
b) He was very put out
c) He was unforthcoming
d) He become rather bashful
Prawidłowa odpowiedź to c
Unforthcoming – niechętnie udzielający informacji
Forthcoming – Willing to divulge information –> chętnie udzielający informacji
Put out – (often be put out) Upset or annoy someone –> zdenerwowany,zakłopotany, przygaszony
Bashful – Reluctant to draw attention to oneself; shy: –> nieśmiały, nielubiący zwracać na siebie uwagi
Tekst 2
1. In narrating the incident which prompted Luke’s mother to seek help, the writer presents Luke as being:
a) Spoiled
b) Troublesome
c) Tough
d) Distressed
Prawidłowa odpowiedź to D
Spoiled– Harm the character of (a child) by being too lenient or indulgent –> rozpieszczony
Troublesome – Causing difficulty or annoyance –> kłopotliwy, nieznośny
Tough – Able to endure hardship or pain –> odporny, wytrzymały
Distressed – Suffering from extreme anxiety, sorrow, or pain –> zdenerwowany, roztrzęsiony
Tekst 3
1. What impression are we given of Esther’s god mother?
a) She was condescending
b) She was two-faced
c) She was affected
d) She was self-righteous
2. In comparison with her godmother Esther felt:
a) Foolish
b) Inadequate
c) Childish
d) Unaffectionate
3. In the extract Esther as a child seems to have been:
a) Indignant
b) Self-depreciating
c) Nostalgic
d) Apprehensive
1. Prawidłowa odpowiedź D
2. Prawidłowa odp: B
3. Prawidłowa odp.: B
condescending /kɒndɪˈsɛndɪŋ/ Having or showing an attitude of patronizing superiority –> protekcjonalny
two-faced –> 2licowy
affected – Pretentious and designed to impress –> pretensjonalny
self-righteous – Having or characterized by a certainty, especially an unfounded one, that one is totally correct or morally superior –> zadufany w sobie
Inadequate – (Of a person) unable to deal with a situation or with life –> nieudolny, niekompetentny
Unaffectionate – Feeling, showing, or having no fondness or tenderness –> nieczuły
Indignant – Feeling or showing anger or annoyance at what is perceived as unfair treatment –> oburzony (niesprawiedliwością)
Self-depreciating – Modest about or critical of oneself, especially humorously so–> krytyczny wobec siebie, umniejszający swoją wartość
Apprehensive – Anxious or fearful that something bad or unpleasant will happen –> pełen obaw
OMG, zrobiłabym 1 zadanie dobrze, szał :D! Też mam zamiar poćwiczyć nad swoim C2, ale w niemieckim (z angielskiego do wyćwiczenia jest C1). Jak ćwiczysz? Co robisz? Mi same rozmowy od czasu do czasu z nativami i ciągłe oglądanie filmów i seriali nie dają niestety zbyt dużo, w pracy mam cały czas do czynienia z początkującymi i średnio zaawansowanymi i nie chcę całkowicie się sturlać z poziomu C.
Oglądanie filmów i seriali już wiele nie daje, choć lubię sobie wmawiać, że jest inaczej 😉 Najlepiej czytać w oryginale, wertować słowniki (ja lubię thesaurusy) i robić testy, niestety nie ma złotego środka. Wkurzające jest to, że jak się wraca do swoich notatek to człowiek widzi ile zapomniał, nieustanna nauka, ale sama wiesz najlepiej jak to jest.
A myślisz, że warto robić mega trudne rzeczy, czy lepiej odświeżyć sobie najpierw te prostsze? Jestem rozdarta wewnętrznie, helpunku ;)!
nie wiem co jest dla Ciebie mega trudne i jakie masz plany, czy chcesz zdawać CPE czy po prostu się podszkolić do poziomu C2? Jeśli tylko podszkolić to rób to co Cię interesuje, wolisz słownictwo, szlifuj słownictwo, nawet jeśli ma być 'mega trudne’, wolisz idiomy, grame itd to ucz się tego, ale jeśli chcesz zdawać egzamin to pewnie lepiej wszystko po kolei a przede wszystkim dużo testów.
Odświeżać zawsze warto, ale jeśli będziesz robiła rzeczy nowe, trudniejsze to pewnie i tak braki w pewnych zagadnieniach wyjdą i odświeżysz je ad hoc.
Jaki macie system rozwiazywania testow z readingu? Dla mnie to jest pieta achillesowa niestety 🙁
A juz najgorsze to zadania typu „which reviewer has different oppinion than reviwer A” :/
Wyzej podana wskazowka: najpierw pytanie, potem tekst i na końcu odpowiedzi jest bardzo przydatna 🙂
Nie ma złotego środka. Test bazuje na kolokacjach i to właśnie ich trzeba szukać w tekście i patrzeć co pasuje do odpowiedzi, albo się wie, albo nie, albo coś nam dzwoni.
Teksty dłuższe są zrobione tak, że pytania do tekstu są ułożone chronologicznie. Można przeczytać pierwsze pytanie i szukać odp. w pierwszym akapicie itd, ale uwaga ostatnie 1-2 pytania mogą się odnosić do całego tekstu, do jakiegoś ogólnego przekazu, czy zamierzeń autora tekstu (pytanie o cel tekstu lub opinię autora)